Skip to main content

Department of Engineering and Communication

Roustiam Chakirow Portrait

Prof. Dr Roustiam Chakirov

Control engineering, especially in automotive engineering

Unit

Department of Engineering and Communication, Institute of Technology, Resource and Energy-efficient Engineering (TREE)

Location

Sankt Augustin

Room

B 285

Address

Grantham-Allee 20

53757 Sankt Augustin

Profile

Arbeitsschwerpunkte:
  • Regelungstechnik
  • Mechatronische Fahrzeugsysteme
  • Elektromobilität
  • Rapid Control Prototyping
  • Steuerung und Regelung von elektrischen und hydraulischen Aktoren
  • Erhöhung der Energieeffizienz von technologischen Prozessen durch optimale adaptive Regelung
  • Modellbildung und Simulation von Energiemanagementsystemen in Elektrofahrzeugen
  • Neuronale Netzwerke in der Regelung von mechatronischenSystemen und Photovoltaikanlagen.
  • Spezifikation, Entwurf, sowie prototypische Realisierung und Validierung von mechatronischen Komponenten und Fahrzeugsysteme

Curriculum vitae

  • Studium der Automatisierungstechnik und Promotion im Bereich Elektrische Antriebe/Regelungstechnik an der TU Nizhny Nowgorod, Russland.
  • 10 Jahre Industrieerfahrung im Bereich Mechatronische Fahrzeugsysteme in der Forschung der Daimler AG.
  • Seit 2005 Professor für Regelungstechnik insb. in der Fahrzeugtechnik an der Hochschule Bonn Rhein Sieg.
  • Ehrendoktorwürde der Chernihiv National University of Technology.

Projects

  • Untersuchung der Systemarchitektur und des Regelungskonzept eines Handmomentenstellersfür Steer-by-Wire Lenkung
  • Erstellung eines redundanten ECU-Konzeptes für einen mechatronischen Controlstick
  • Entwicklung und Realisierung einer universellen Rapid-Control-Prototyping Plattform für mechatronische Fahrzeugesysteme
  • Funktionsintegrierte Diagnose eines AGR-Ventils und dessen Lageregelung
  • Entwicklung eines multifunktionalen werkzeugintegrierten Signalverarbeitungs- und Signalübertragungssystems für Heißkanal-Spritzgießmaschinen
  • Entwicklung und Implementierung von Fernwartungs- und Ferndiagnosetools für einen Temperaturregler zur Werkzeugbeheizung
  • Modellbildung eines Parallel-Hybrid-Fahrzeugs - Einfluss von Systemparametern auf die Genauigkeit der Simulation
  • Entwicklung einer optimalen Betriebsstrategie für Hybridantriebe im Hinblick auf die Reduzierung des Kraftstoffverbrauchs und des CO2 - Ausstoßes

Research Projects

TRE3L - TREE-Energy Lab

The institute TREE operates the TREE-Energy Lab (TRE3L) in the university's Center of Applied Research (ZAF)  with it's industrial partners GKN Driveline and GKN Sinter Metals. In the three sub-labs Powder Fabrication-Lab, Mobility-Lab and Hydrogen-Lab the three partners work on innovative techniques in powder metallurgy and recent topics of environment friendly mobility and energy-efficiency. These labs are supported by a Simulation-Lab.

Project management at the H-BRS

Prof. Dr Alexander Asteroth Prof. Dr Tanja Clees Prof. Dr Dirk Reith

Publications

  • Artificial neural network-based maximum power point tracker for the photovoltaic application. 1st Int. Conference on Industrial Networks and Intelligent Systems, Tokyo, 2015.
  • A three-layer model of power electronic management of multi-bus vehicle electrical system. IEEE Int. Conference on Actual Problems of Electron Devices Engineering APEDE-2014.
  • Modelica Model for the youBot Manipulator, The 10th International Modelica Conference, Sweden on March 10 - 12, 2014.
  • Coordinated in-home charging of plug-in electric vehicles from a household smart microgrid. 11th IEEE Int. Conference AFRICON-2013.
  • Optimisation of In-home Charging Schedule of Plug-in  Electric Vehicle, Proceedings of the International Conference on Electrical and Computer Systems, Canada, 2012.
  • Direct Conversion of Wind Energy into Heat Using Joule Machine, International Conference on Environmental and Computer Science, ICECS 2011, Singapur.
  • Rapid control prototyping platform for the design of control systems for electromechanical actuators, Symposium on Mechatronic Systems IFAC 2010,Cambridge MA, USA.
  • A model of heat generator driven by vertical axis wind turbine. Wold Journal of Engineering, Canada,  2006.