Skip to main content

Department of Management Sciences

Professor Bode (DE)

Prof. Dr Jürgen Bode

Vizepräsident Internationalisierung und Diversität/Professur für BWL insb. Internationales Management/Geschäftsführender Direktor am BRS Institut für Internationale Studien/Alumnibeauftragter des Präsidiums

Unit

Prof. Dr Jürgen Bode, Prof. Dr Jürgen Bode, Prof. Dr Jürgen Bode

Location

Rheinbach

Room

B 124

Address

von-Liebig-Straße 20

53359, Rheinbach

Telephone

+49 2241 865 604

Location

Sankt Augustin

Room

E 235

Address

Grantham Allee 20

53757, Sankt Augustin

Telephone

+49 2241 865 604

Profile

Prof. Dr. Jürgen Bode ist Vizepräsident für Internationalisierung und Diversität sowie Professor für Internationales Management an der Hochschule Bonn-Rhein-Sieg. Als geschäftsführender Direktor leitet er das BRS Institut für Internationale Studien, ein An-Institut der Hochschule Bonn-Rhein-Sieg.

Als Projektleiter ist er für verschiedene wissenschaftliche Kooperationsprojekte mit China und Afrika zuständig. Beispielsweise ist er verantwortlich für das Projekt „German-African University Partnership Platform for the Development of Entrepreneurs and Small/Medium Enterprises” in Kooperation mit Universitäten in Ghana und Kenia, finanziert von BMZ und DAAD. Darüber hinaus leitet er das "2+2"-Programm "B.A. Business Administration" in Kooperation mit der Hunan Universität, Changsha, China.

In der Vergangenheit war Prof. Bode u.a. tätig als (Associate) Professor für Betriebswirtschaftslehre an der International School of Management (ISM) in Dortmund sowie der Tsinghua University in Beijing/China. Praktische Erfahrung sammelte er als Senior Projektmanager in der internationalen Strategieentwicklung des Konzerns Deutsche Post/DHL.

Jürgen Bode studierte Wirtschaftsingenieurwesen an der TU Darmstadt und der Ecole Supérieure des Sciences Economiques et Commerciales (ESSEC) in Frankreich. Seine Promotion im Fachgebiet Management legte er ab an der Universität zu Köln. Anschließend absolvierte Prof. Bode ein Postdoktorat im Bereich Automation Science an der Tsinghua Universität in Beijing/China. 

Lehrgebiete
  • Internationales Management
  • Internationale Strategien
  • Internationales Marketing
  • Marketing
  • Projektmanagement
  • Operations Management
  • Management Fallstudien
Forschungsgebiete
  • Entrepreneurship und Entwicklung von Kleinen/Mittelständischen Unternehmen in Afrika
  • Internationalisierung von Hochschulen
  • Internationales Hochschulmarketing
  • Dienstleistungsmanagement

Projects

Aktuelle Projekte/ Kooperationen

  • Entrepreneurship and Development of Small and Medium Enterprises in Africa (verschiedene Projekte mit BMZ/DAAD, Africon GmbH, Nexia, Bundesverband der mittelständischen Wirtschaft BVMW)
  • Internationales Webmarketing deutscher Hochschulen (mit GATE Germany/HRK/DAAD)
  • Einrichtung kooperativer Studiengänge mit Hochschulen in China (mit Fa. BOSCH)
  • Digitale Internationalisierung der Fachbereiche (DIF)

  • Virtual Mobility for All (ViMoAll)

  • Becoming an International Negotiator (BAIN)

Research Projects

BET Ghana - Building Expertise and Training for growth in the consumer goods and food processing industries in Ghana

BET Ghana is a transdisciplinary research and transfer project between the Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, the University of Cape Coast and partners from the consumer goods and food processing industries in Germany/Europe and Ghana. The stated overall project goal is to enhance employability and (self-) employment opportunity of students and graduates specifically in the Ghanaian consumer goods and food processing industry. This shall eventually increase the competitiveness and growth of the Ghanaian consumer goods and food processing industry and promote innovation and job creation, which will be facilitated by the transfer of knowledge between academia and the private sector. The project consists of three pillars, namely (1) the set up of a research task force Consumer goods and food processing industry, (2) digital and blended learning, and (3) start up training and development. These pillars are interconnected, with the generated knowledge through applied research feeding into the development of digital and blended learning formats, and in the coaching and counselling of entrepreneurs. At the same time, students while being enabled to study the field of consumer goods and food processing will contribute to generation of knowledge through small scale applied research projects. The development of business ideas will eventually offer more insights into the challenges and dynamics of the consumer goods and food processing industry in Ghana as it also related to the global economy, specifically Europe and Germany. Projektleitung: Oghenekome Umuerri

Project management at the H-BRS

Prof. Dr Jürgen Bode
Teaser Placeholder
Collaboration for Entrepreneurial Universities - CEPU

<p>Die Hochschule Bonn-Rhein-Sieg - einfach ausgezeichnet. Studieren Sie bei uns! Es erwartet Sie ein praxisorientiertes Studium auf der Basis aktueller Forschungsergebnisse.</p>

Project management at the H-BRS

Christine Freitag
Teaser Placeholder
Partnership for Applied Sciences - PASS

As part of the NRW-Ghana Partnership and the funding programme "NRW Partnerships for the Promotion of Technical Universities in Ghana", the Ministry of Innovation, Economics and Research (MIWF) has been funding the university partnership project "Partnership for Applied Sciences - PASS" between Hochschule Bonn-Rhein-Sieg University of Applied Sciences (consortium leader), Cologne University of Applied Sciences, Bad Honnef International University of Applied Sciences and the two Ghanaian universities Kumasi Technical University and Cape Coast Technical University through the German Academic Exchange Service (DAAD) since 2017. The project has a duration of four years.

Teaser Placeholder

Publications

Veröffentlichungen

Further Information

Leistungsangebot
  • Praxisprojekte zur Bewältigung internationaler Herausforderungen
  • Seminare zum Projektmanagement, internationalen Hochschulmarketing
Betreute Abschlussarbeiten

Zu Themen aus den Gebieten Internationales Management, Entrepreneurship und KMU Entwicklungs in Afrika, Strategie, Marketing, Operations Management, Logistik, Prozessmanagement, Projektmanagement und weitere spannende Bereiche der Betriebswirtschaftslehre 

Hochschul-Sonderaufgaben
  • Vizepräsident für Internationalisierung und Diversität